måndag 31 maj 2010

Bergianska botaniska trädgården i Stockholm

I lördags Var vi på Bergianska botaniska trädgården. Vi hade inte hoppats på så mycket att titta på men den var en del ändå... två timmar gick vi och då titta vi bara på köksträdgården, kryddträdgården och fruktträdgården. Vi snacka väll en del och en regnskur fick oss att sringa in i ett av dom närliggande växthusen som var omgjort till cafe. Vi tog ingen fika där utan den tog vi när vi kom till Zetas Handelsträdgård i kungens kurva som vi åkte till sen...


Lite bilder från Bergianska.
En underbar rabatt en sån vill jag oxå ha...


Kronärtkockan... den har fått ett försprång så det heter duga
 i ett växthus innan den kommit ut.


Kardonen hade oxå fått ett försprång


Sparrisen!!! som den hade vuxit.


Så här så dom flesta bäddarna ut


Bladsellerin


Och vad var det detta hette??? ...Anne hjälp mig komma ihåg!
Vi diskutera varför dom ska ha odlat ogräs...?
 men det måste vara så att den är ettårig och bra till gröngödsling


Ännu en fin tulpanrabatt


Härliga röda blommor på rabarbern


Flikrabarber var det vist... gå tillbaka och kolla in bladen.


Rosenkvitten <3


Vinbären var som vindruvklasar..



Spaljeade äppelträd


Ett några av träden hade dom planterat ut mistel. Dom klasarna var enorma =)

Efter Beriganska åkte vi som sagt till Zetas.
Vi fastnade i Caféet...
Men vi hann med och handla lite ändå.
Jag fick med mig det jag skulle ha och lite till...
Majs, Kronärtskocka, en gultomatplanta, Alunrot och lite till =)

Tack Anne och Annes Mamma för en underbar dag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10