söndag 2 maj 2010

Bättre än att vinna på lotteriet =)

I dag hämta Ann och jag hästskit som var färdigbrunnen... Ann hade varit på hästgården varje kväll denna vecka och förberett med att fylla allt i säckar, 184 säckar hade hon och hennes mamma fått i hop =)
Vi räkna ut att det var över 5 TON!!!! Vilket jobb hon hade fått göra...

Jag hämta upp Ann vid 10 tiden och vi börja med att köra ett lass till min tomt. I ett lass fick vi plats med 30-34 säckar. Jorden ska jag lägga i mina odlingslådor, rabatterna och ev i växthuset. Sen körde vi ett lass till min odlingslott, det kommer göra SÅÅÅÅ gått till alla odlingar.

Sen var det Anns tur att få... tre lass fick vi till hennes lott och ett lass till hennes Mamma. Vi tog vila bara för att äta en stund mitt på dagen. Vi var klara kl 23... Det tog HELA dagen... =) Men vi hade så kul och trevligt hela tiden medans vi slet med säckarna.

Jag glömde ta kort innan vi börja
Så här är "bara" 2/3 del
Vi hade redan kört två vändor till mig
6 väntor blev det sammanlagt.

Här fanns godsakerna =)
ettårig skit, två årig och tre årig jord
stallet använde inte spån utan torv, det är det BÄSTA
gödsel man kan få...


GULDGRUVA!!!


Jag är såååå glad finare jord kan man inte få tag på...

Sen fick jag tio säckar gammal obrukbar halm oxå =)
Men den är brukbar för mig... den ska jag använda till att täcka odlingsbäddarna med.

Med mark täckning på jorden mellan planterna behåller jorden fukten och ogräset kan inte komma upp.
Så mycket tid jag kommer spara i sommar på det, inte lika mycket vattning och ingen ogräsplockning.

VILKEN TOPPEN DAG =)

2 kommentarer:

  1. Grattis!! Vilken SKIT-bra dag :) Visst är det lycka att få sånt till sina odlingar! Jag förstår din lycka!
    Ha en fin dag! / Irene

    SvaraRadera
  2. Ja det var en SKIT-dag *skratt*

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10