måndag 17 maj 2010

Jag har beställt Anna och Oskar

Jag har länge velat ha kiwi... så jag köpte en planta förra året. Problemet var bara att det krävs en hon planta och en han planta för att få frukt!!! OCH jag vet ju inte vilken jag har!!!
Nu har jag har beställt Anna och Oskar från odla.nu =)

Ett problem återstår... JAG HAR INTE PLATS!!! *skratt* men jag får fixa plats...

"Kiwi finns i många varianter och en är minikiwi. Minikiwi går bra att odla i Sverige upp tillochmed zon 5. För att få kiwifrukt fodras en han och en hon planta. Minikiwi kan växa flera meter per säsong"
Minikiwi kan odlas till zon 5Minikiwi kan odlas tillochmed zon 5 men det är inte säkert att frukten hinner mogna högre upp än zon 3. Vintertäckning är klokt i zon 4 och 5, och kanske också i lägre zoner, även om den sägs klara ner till –25 grader.
Minikiwi växer som lian. Under en säsong kan den växa flera meter. Eftersom kiwi normalt är enkönad fodras både en hane och hona om du ska få kiwifrukt. Han- och honplantor bör vara markerade när du köper plantan och om inte bör du fråga. Numera finns även tvåkönad kiwi men de är inte särskilt vanliga.
Kiwi är en slingerväxtKiwi är en lian (slingerväxt) och bör spaljeras. Sätt plantorna cirka en halv meter från varandra. Den tål delvis skugga men trivs bäst i ett soligt läge. På våren bör kiwi beskäras hårt och tvåtredjedelar av fjolårets tillväxt kan skäras bort. Jorden bör vara näringsrik något sur (kiwi är kvävekrävande) mulljord uppblandad med grus. Under sommaren bör de vattnas rikligt eftersom minikiwi är känslig för torka.
Kiwin jag har, står i växthuset, den har vuxit som bara den nu på våren... undra hur det ska sluta!! Det var nog dumt att plantera in den där, men jag var så osäker på om den skulle klara att stå ute, den är köpt på ett ställe där personalen inte kunde ge råd... och det stog inget på lappen som följde med, jag ska leta fram lappen och söka lite mera på nätet om jag kan hitta vad det är för sort.
Kortet taget 6 maj
idag har den vuxit mera...
Det var svårt att komma fram i växthuset för det är ju lite ivägen...
Men en bild fick jag.

Hade ju glömt att jag satte egna frön förra året oxå från köpefrukt.
Den ljusa grenen med dom fina småbladen kommer från den.
Nu står jag i ett litet dilemma.
Ska jag behålla kiwin i växthuset så jag kan sätta gurka där...
eller ska den få stå kvar???


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10