onsdag 19 maj 2010

Tog en semesterdag, för att gräva...

Gud vad jag trivs hemma =) när det är SOMMAR och jag kan gå här hemma och mysa...
Sedan i lördags HAR det varit sommar. Även om solen inte har skinit hela tiden har det varit 20-25 grader sedan lördan =)

I dag tog jag semester för jag har min vardagslediga dag i morgon, så jag får två dagar ihop... det behöver jag för jag har bestämt mig för att gräva ur växthuset. Jag tjänar en halvmeter till tomaterna... att göra så här, dom slår i taket på en månad! har ju så "lågt till tak"
När jag byggde växthuset förra året valde jag att odla i "krukor" (ikea kassar) för alla sa att det var så jobbigt att byta jorden varje år...!!!!slap.gif Vad tänkte jag på!!! som jag gräver och gräver... flera ton varje höst och vår vad gör ett par liter jord i växthuset giggle.gif

Så här gick min dag i dag... i bild.
Växthuset fullt av växter...


allt måste ju ut och jag kommer inte kunna ta in allt i kväll, så det måste "bäddas in"

Först spola jag av alla växter... OHYRA!!!!
Bladlöss, vita flygare och spinn.
men Bogavillan har inget... =)


Bananen som har fått "nackspärr"
Har vuxit ur växthuset, får stå ute nu med fiberduk...


Knopp på min Aprikosa Ängel


Kolla var den har delat sig!!! nere vid jorden...
Helt sjukt.. =) Änglar blommar ju efter dom delar sig, men denna är lite ovanlig som växt upp så här.


Här är en annan Aprokos som har delat sig mera normalt!


Men den har inga knopp... än.


Min frösådda Tamarillo =)
min stolthet den ska få större kruka i år.


Närbild på bladen vist är den fin =)

KOLLA..... Olivblomma


Oliven börjar bli fin... behöver klippa mera i den.


=( Min röda Ängel har drabbats av Spinn!
Hoppas det försvinner i sommar då den kommer stå ute.
Den har förgrenat sig såååå fint.
Köpte den som liten stickling förra året.


Nu har jag duscht av alla stora växter ordentligt
och placerat dom på min blomvagn.


Eftersom jag inte kommer hinna klart med växthuset i kväll.
Så! då bädda jag in dom ordentligt.
Här kommer dom få stå och avhärda under ett par veckor innan jag kan sätta ut dom i jorden.
jag får snurra av fiberduken på dagarna.


Alla andra "små" planter fick flytta in i mini växthusen
allt fick inte plats!


Då var alla växter ute ur växthuset så jag tog tag i att måla reglarna som ska dela upp markbäddarna i växthuset.


Så då var dom på plats. och jag har grävt ur nästan all singel.


Grävningen av ena bädden tog knäcken av mig!!!
FY fan! jag hade glömt att det var såååå mycket sten i jorden.
Det tog 4 timmar att gräva ur EN bädd sweatingbullets.gif

Jag blev inte klar ikväll... som tur va så har jag en dag kvar i morgon.

SOV GOTT
Det kommer jag göra... =)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10