måndag 17 maj 2010

Ska järnnätterna komma?

SMHI

Så här står det på SMHI.s sida

Frost under vegetationsperioden kan ställa till stor skada för odlaren. Järnnätter kallas de enstaka frostnätter som kan förekomma ända in på försommaren.

Begreppet järnnätter går tillbaka till gamla tider och det är förmodligen en felöversättning av den tyska bondepraktikan. "Eismänner" har uppfattats som Eisenänner, järnmän. Vilka var då dessa ismän? De tre gubbarna Servatius, Bonifatius och Pankratius var symboler för vintern på samma sätt som vi talar om kung Bore. Man ansåg att nätterna 11-13 maj var speciellt frostbenägna och kopplade samman dessa med de tre gubbarna.

Även i Sverige har vi utnämnt vissa nätter till järnnätter. En vanlig uppfattning i Mellansverige är att de inträffar första veckan i juni, speciellt natten till den 2 juni och nätterna mellan 13 och 18 juni. I Norrland talar man också om 28-31 juli och 11-19 augusti som särskilt utsatta nätter. Det här är dock mest folktro, några statistiska stöd för att vissa dygn skulle vara mera utsatta för frost går inte att finna.

11 och 13 maj var det inge frost i år... iallafall =)
på yr.no kan man se hur vädret ska bli timme för timme där säger dom att natten mellan idag-tisdag- och natten onsdag ska det vara 8 grader varm.

Jag ska sätta igång avhärdningen av alla växter nu =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10