torsdag 6 maj 2010

Tomaterna flytta ut i växhuset i dag

Ja idag tog jag det lite lugnare... ryggen vill inte gräva mera, 
så jag höll mig bort från lotten! hade jag åkt ner hade jag fastnat =)

Jag fixa växthuset istället, tog bort bubbelplasten,
och tog ut alla växter som stog där inne
 och plantera om dom i ny jord och vissa fick större krukor.

- en uppstammad bogavilla
-en rosa Ängel
-en röd ängel
-en brokbladig ängel (den som blommat redan)
-två gula småväxta änglar
-två creme färgade änglar
-en citron
-en uppstammad oliv
-en palm
-två banan bebisar från min stora banan
-Iochroma mini änglatrumpet (lila)
- En Borgholmsfikon
-två frösådda fikon
-frösådd väderkvarnspalm
och en massa annat smått =)
Det tog sin lilla tid att plantera om allt...



Sen montera jag en regel i växthuset som ska få bli kanten till en djupbädd, 
jag ska måla den vid ett annat tillfälle.
Jag förbereder regeln i dag, 
så jag kan ägna några kvällar till att gräva ut bädden sen, 
måste bli klar med den snarast, så jag kan får ner tomaterna i jorden.
Det ska bli djupbäddar på båda sidorna... så-småning-om.
Jag börjar med en bädd.

Nu fick alla växterna plats på en sida...

... så jag fick plats med mina hyllor på den andra, 
nu ska tomater, paprika och lite annat få flytta in =)

OJ, OJ, OJ
vad dom hade blivit långa och taniga min tomater
för lite ljus!!!
Får plantera dom djupt sen i bäddarna.
men Paprikorna ser bättre ut.

OJ, nu blir det fullt =)
Jag fixa en "hylla" på min soffa oxå
Ikväll orkade jag inte göra mera...
 men till den hyllan ska pelargonerna få flytta, som nu står i boden.

Jordgubbarna i växthuset blommar...
kanske vi kan plocka jordgubbar till midsommar?

Min oliv blommar *hurra*
Förra året kom inget...
Jag skaffa oliven hösten -08

Nu är det dax att sova....

1 kommentar:

  1. Oj oj oj vad du gräver och står i! Vad duktig du är!! Det kommer bli så fiiint! :D

    Kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10