onsdag 5 maj 2010

Idag blev jag klar med mina odlingslådor =)

Yes!!! I dag blev jag klar med projektet jag starta i höstas =)
(orsaken till att jag skaffa odlingslott *skratt*)

Innan jag börja såg det ut så här i augusti-09
En rödvinbär och ett plommonträd växte i hörnan.
Vinbärsbusken fick ryka för vi har ALDRIG
under dom 12 åren vi bott i huset tagit hand om bären.
Plommonträdet hade såååå in i bomben mycket bladlöss varje år.
gick man i närheten kunde man känna hur dom pissa på en!!! ush
och inga frukter har kommit på 6 år!!! så den gick väck.

September -09
Fick jag tag på gamla plankor...
grannen bytte golvplankorna på altan.

När jag hade byggt färdigt lådorna upptäckte jag hur mycket jag ville så...
Först hade jag tänkt tomat, paprika och morötter...
Men odlingssuget över grönsaker tog "över"
och jag skaffa odlingslotten så jag kan odla ALLT jag vill ;)

I lådorna kommer jag ha iallafall det jag tänkt från början...

April -10
Äntligen hade snön töat bort 
och jag kunde måla lådorna.


Idag 5.e Maj
Fyllde jag lådorna med jord 
(hästskiten jag hämtade i helgen) 
 och...

...grävde fram en rabatt framför lådorna. =)

Jag är såååå nöjd, men f*n vad jag har ont i ryggen!!!
men det är det värt... nu kan jag sätta morötter och sallad.

Innan jag gjorde odlingslådorna 
fixa jag rabatten på hörnet av växthuset.

Först fixa jag en planka 
som ska hålla jorden borta från växthusgrunden.
Så dräneringen inte blir förstörd. 

Sen blanda jag ner tre säckar med hästskitjorden

Här lite hästskitjord i påsar =)
Kolla var Shaggy sitter :)

Med stenar runt om blev det riktigt bra tycker jag.


Resultatet av dagens arbete
SUPER NÖJD =)


Vilken tur att jag är ledig i morgon oxå 
så jag kan fortsätta på min... att göra lista.

När jag är klar med baksidan ska jag sätta nytt gräs 
men det är ingen idé att göra det innan jag är klar!
jag ska gräva ur och göra odlingsbäddar i växthuset
och jag ska gräva en "dränerings grop" utan för växthuset
Gropen jag ska göra ska jag fylla med en massa småsten
 och då kan jag på den platsen stå och slafsa med vatten 
hur mycket jag vill.. utan att det blir vattenpölar.
Speciellt använd bar då jag ska diska krukor.

Sov gott det kommer jag göra =O)

-------------------------------------------------
Uppdatering 

I dom högsta lådorna längst in står tomaterna
i dom lägre lådorna har jag chili, sallad, jordgubbar och gurka 

Juli 2010

en kryddlåda aug 2010

En vägg av tomater sep 2010

Shaggy gillar att ligga i lådan mitt i solen
Det finns i allafall EN i familjen som delar mitt intresse =)






1 kommentar:

  1. Wow vad du jobbar! Vad fint det blir! Nu måste du vara supernöjd! Glöm bara inte att vila ibland :) Ha det bra nu! / Irene

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10