söndag 9 maj 2010

Ja då har man jobbat helg...

På vintern så gör det inget att jag jobbar varannan helg... men så här års vill man ju vara hemma!
Nu har det iochförsig varit riktigt skitväder, kalt runt 6 grader, blåsigt och massor med regn.

Men jag har så mycket jag vill pyssla med nu! Det är dax att sätta en massa frön, massor med plantor behöver planteras om, i växthuset vill jag gräva ur och göra en fastbädd det hade jag kunnat göra även fast det var skit väder ute.

Nu är det tur att jag har ett jobb jag trivs med och på helgerna är det inte så många timmar vi har öppet.
Sen är det alla roliga kunder som kommer... idag har det varit några stycken =)

När jag kom hem i dag fick jag först ta hand om en massa "måsten" tvätten och lite städning =(
Men sen gick jag ut i boden och pyssla lite.

Jag satte en massa bönor och ärter i mina såbrätten. Jag har läst att om man vill slippa risken att fröna ruttnar bort pga av för kall jord (det bör ju vara 15 grader till bönorna) kan man förså dom inomhus och avhärda.
Man slipper oxå att fåglarna snor fröna ur jorden.

Och så måste jag få visa lite bilder... det är så kul =)

Här min Iochroma även kallad mini änglatrupet
Den blommar så fint.
Jag köpte den som stickling våren 2009
den blomma för första gången i oktober.... och nu :)

Jag planterarde om mina Änglatrumpeter i 
ko på påse i onsdags, den har redan börja visa att 
den mår bättre :) toppbladen är riktigt gröna mot dom andra
som är gul/gröna pga näringsbristen plantan hade.

Tamarillon en av mina ståltheter =)
Jag köpte en frukt på ICA satte fröna våren 2009
och så här stor har den hunnit bli OCH överlevt vintern i mitt växthus


Bogavillan jag fick tag på, tack vare Malin
Tack Malin =)
Den blommar förfullt

En till som jag är lite stolt över..
min frösådda lobelia som har övervintrat i växthuset.


Mitt experiment...
I början av året satte jag senap
Den har blivit så här stor till idag
och har börjat blomma.

Senaps blomma



ÄNTLIGEN har gula löken tagit sig.
tredje påsen jag sätter, dom andra har inte velat gro!!!

Vinter purjo ops det blev några stycken, men det gör inget
Denna sort kan man skörda hela vintern
Så vi kommer ha så det räcker =)

Mina tagetes har nu två såbrätten fulla 
och en tredje ska planteras i veckan
96 st x 3 blir det
Taagetesen ska jag sätta överallt på lotten och hemma
för att hålla nematoderna borta
nematoder stavas det så?

Närbild... än är dom lite små 
men dom kommer växa på sig då dom kommer i jorden


Min frösatta gurka...
har planter så det räcker till både växthuset och lotten

Så nu får det räcka för i dag

SOV GOTT ALLA
det ska jag göra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10