torsdag 17 februari 2011

Systemkamera

Nu har jag varit runt och tittat på kameror, på El-Giganten fanns en mycket bra säljare som lyssna på vilka behov och önskningar jag hade samt förklara mycket bra vad alla funktionerna var till för. När det blir dax att köpa går jag tillbaka dit =).

Det lutar åt en Sony DSLR A390 Den har det som jag behöver... att det blev en Sony var för dom hade bildstabilatorn i "huset" kameran istället för som dom andra har det i objektivet. Jag vill ju kunna ta närbilder samt på långt håll kunna zooma in och då behöver jag köpa till två objektiv till... och dom utan stabilator i objektiven blir ju billigare. Ett objektiv till sony går på ca 2000:- medans en till tex nikon går på 5000:-.

Objektiv


Nu inser jag att jag pratar "grekiska" för vissa =) 
(jag har lärt mig "grekiska" i dag *hihi*)

"huset"


Till Kameran (som egentligen heter huset) ingår ett objektiv 18-55 mm (den runda som sitter på kameran som sticker ut är ett objektiv) Det närmaste man kan komma med den objektivet är ca 20 cm, för att komma nära en tex humla, behöver man ett annat objektiv... och för att kunna zooma in grabben då han spelar fotboll, behöver jag yttligare ett annat objektiv, som minst ligger på 100 mm. Nu tänker jag inte köpa till två objektiv på en gång! utan man får ju börja med den som följer med (18-55 mm) och sen se vad man behöver. Men det jag ville komma till var, att om jag väljer Sony blir inte dom objektiven så dyra sen i inköp (måste ju tänka lite framåt...) Sen kan jag använda objektiven på flera kameror (hus) så om jag om några år vill uppgradera mig, så behöver jag bara köpa "huset"

Nu ska jag ut i boden och jobba lite så det får räcka med kamera snack... men jag återkommer i ämnet,  för jag har lärt mig fler fraser på "grekiska"

1 kommentar:

  1. Åh vad kul med ny kamera!! Jag skulle oxå vilja ha en systemkamera, särskilt nu när man får barn... När du har köpt och provat den får du berätta om du är nöjd, så man vet! :)

    Ja som du förstår har det inte hänt nåt än, går och väntar... Det känns helt ok fortfarande men vi hoppas förstås att bebisen kommer snart!

    kramar

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10