tisdag 15 februari 2011

Kronärtskocka

I år satte jag tre frön den 5 Januari, förra året satte jag fröna vid samma tid...
Men jag fick aldrig några kockor förra året... var för dålig på att ge näring.

Jag fick bara tag på frön till Green glob, men letar efter den fleråriga sorten (vad den nu hette)
Få se om jag kanske kan få tag på en planta på någon plantskola i vår.

Dom växer så fort... 

Kronärtskockan tar tid på sig att ge blommor, så det gäller att börja i tid, januari är en månad man bör börja i. I början är det lätt att sköta dom inomhus och dom växer fort, man kan ställa dom svalare om man kan runt 15 grader, problemet kommer innan det är dax att plantera ut dom, då kan dom fått en storlek som är svår att hantera om man har lyckats bra med dom =). 
Som på Bergianska....


28:e maj Bergianska i Stockholm
Utplantering rekommenderas efter frontnätterna i början på juni, men då jag var på Berganska förra året den 28:e maj hade dom redan planterat ut sina, så det verkar som dom klarar några frostnätter. I år kommer jag sätta ut mina tidigare... i mitten på maj och med lite fiberduk runt ska det nog gå bra. En avhärdning ska dom förstås få innan dom får komma ner i jorden.

Återkommer hit sen med uppdatering om hur det gick =)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10