söndag 20 december 2009

Bilder från Juni och juli...


2:a Juni
Nattfrosten är nästan slut... äntligen kan man sätta ner lite ettåringar i rabatten.
Denna kallar jag för "Söderrabatten" det är framför boden på framsidan sol mellan 11-19 men väldigt blåsigt :(



10:e juni
Här är min smarta odlingskruka... Att köpa odlingshinkar till alla tomater och gurkor hade blivit dyrt!!!!
Då kom jag på ideén att ta IKEA kassar, byggde en ram av trä, häfta fast den i kanten. Gjorde ramen lite mindre än kassens öppning för när jag fyllde på jord "vila" ramen på jorden. En tomat och gurk planta kräver 20 liter jord, i IKEA kassen rymmer det 70 liter, så då kan jag sätta 3 planter i varje...



Sommaren är UNDERBAR
21:a juni blommar Klätter Hotensian på framsidan. Gräset behöver klippas!!! men vem har tid med gräsmattor när det finns så mycket annat roligt att göra



25/6
Efter jobbet tog jag med mig en grillad kyckling på promenaden nere på lövsta
ÅÅÅ vad mysigt vi hade jag och Shaggy vi dela på kycklingen och njöt av utsikten :)


Här sitter än mätt och belåten Shaggy :)


29/6
Grannens ros växer över till oss *ler* så fin :)



Kunde inte låta bli att fota kirskålen... (30/6)



4:e Juli
Man kan se Gurkan som växer i växthuset. :)
Nu har jag påbörjat arbetet med att gräva fram en rabatt utanför växthuset.
Jorden var full med sten och glas. Jag vill spara jorden så jag får rensa ur allt, hink efter hink fyller jag med sten och skräp. Grävandet/sorterandet tar 4 dagar!!!



6:e Juli är jag klar...
här har jag prov-ställt ut alla växter så jag kan se hur det ska bli.
Min japanska fiberbanan tillsamans med en massa chiliplanter närmare bestämt 18 sorter :)
Lite olika palmer får vara med...




Skörda första gurkan 8/7




......och flera gurkor är på väg.



8/7 varna dom för storm...
Jag tog in alla växterna i växthuset som skydd.



9/7 Söderrabatten
Nu har det börjat växa :)



14/7
Var jag och en kompis på skansen (en tisdag med Allsång)
och där hade dom ett litet växthus med pelargonutställning.
Vilken smart hylla tänkte jag.... det vill jag oxå ha till mina pelargoner tänkte jag :)



Så här står alla blommorna huller om buller....


Så det var bara och sätta fart... min Uffe ville hjälpa till :)
Så vi byggde den tillsamans.

25/7
Nu är hyllan klar... Lådan under är för potatis... Vi har ju så liten tomt och det är berg under så man kan inte komma djupare än kanske 30 cm så det fick bli en Pelargonhylla kombinerad odlinsbädd... till nästa vår ska jag bygga en ram med glas och lägga på.


25/7
Min ängel börjar slå ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10