lördag 21 januari 2012

Canna- Cannaceae

Anna med bloggen - Anna Vattenkanna skrev en dag om sina Cannor som hon har i sin djungelträdgård, och jag föll direkt! Vilken växt! Den gillar jag. Jag är ju lite frälst i bananplantor och Canna påminner om dom... fast BÄTTRE dom blommar =).

På Trädgårdsmässan  april 2011 köpte jag en påse hos holländarna med Canna knölar, jag gillar dom med mörka blad så jag valde en sådan, en just med mörka blad!! 

Men det fick jag inte... jag har suttit och letat i bland mina bilder nu, men jag hitta inte en bild på hur mina blev, jag hade tänkt att visa er. Men jag ska leta fram bilden, för jag ska ta med mig den till trädgårdmässan i vår och visa dom vad jag fick.

Canna - Cannaceae är ingen bananväxt, även om man kan tro det. Den har knölar i rotsystemet på varje knöl växer det ut nya skott varje år, så vill man kan man dela knölarna, var bara noga med att du skär så det finns ett "öga" med och låt skärytan torka ett par dagar innan du planterar den och på så sätt få flera plantor. 

Canna kan stå i kruka både ute och inne, men den tål inte frost. På vintern får man ta in den. Ett par frost nätter tål den, frosten kan få ta lite på bladen, så du kan vänta ett tag med att ta in den. Man kan förvara Canna som krukväxt i fönstret i husvärmen (vänta inte till frosten tagit den då), då vill den vattnas som en krukväxt eller så förvarar du den kalt och vattnar den ca 1-2 ggr i månaden. Man kan även gräva upp den helt och förvara knölarna torrt och mörkt hela vintern, spreja med en vatten flaska ett par gånger per månad bara för dom vill inte torka ut helt, du kan låta lite jord vara kvar bara så dom inte torkar helt.
Canna vill stå i rymliga krukor eller på friland, till våren planterar man knölarna i näringsrik jord. Plantera och placera dom ljust. 8-10 veckor innan dom ska ut om du vill vara säker på blomning till hösten. Som med alla växter behöver dom avhärdas innan du tar ut dom om du har förodlat dom inne till våren. Men om du vill slippa avhärningen kan du plantera knölarna i marken då nattfrosten är slut, då skyddas dom av jorden och avhärdar sig själva då dom kommer upp (smidigt om man har en arme med blommor som man ska ta hand om på våren), blomningen kommer dock något senare då (eller inte alls om man har otur), men det blir mindre jobb. Plantera dom 5-10 cm djupt liggandes med "ögonen" uppåt, vattna vid plantering men sen väntar du med vattningen tills du ser att dom börjar komma. Dom är törstiga och vill ha bra med näring hela sommaren, blanda gärna ner långtids värkande gödning i jorden.

bilden lånad från thompson-morgan


När dom blommat ut, nyp av blommorna så kommer nya. Annars kommer dom sätta frö och sluta blomma. Vill du ha frö så låt dom vara, fröna sår du sen i feb-mars. De frö satta tar ett par år på sig att blomma men dom hinner växa upp med en massa blad första året.

Idag satte jag mina frön (lite tidigt) men jag kunde inte hålla mig. Man får blötlägga dom i ljummet vatten 1-2 dagar innan. Sätt gärna undervärme, 23 grader är lagom temp. Det ska ta 2-3 veckor innan dom tittar upp... återkommer och berättar hur det gick.

Uppdatering 25/1-2012
Det har grott... redan =) 4 dagar tog det! jag ställde krukan med undervärme och en plastpåse över.  3 frön var allt jag hade hoppas alla gror. Nu måste jag skaffa fler frön det här var ju kul. Jag trodde dom var svårgrodda.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10