lördag 10 juli 2010

Var tar dagarna vägen?

Först var det början på juni sen var det mitten på juli ???? Det känns så iallafall!!

Nu var det ett tag sedan jag blogga för jag har varit i trädgården =).

Först måste jag berätta om Shaggy den 29:e juni då jag var på jobbet. Ringde min son och sa att Shaggy håller på att tappa en klo... TAPPA?? jag åkte hem tidigare och såg att klon hängde på en "tråd" så som mjölktänderna på ett barn kan göra. Jag kunde lätt plocka loss klon, som var helt intakt??? inga sprickor eller så... ?????? Jag gick ut på nätet och sökte på "hund tappar klor" och upptäckte att det fanns en genetisk sjukdom bland schauzer "klotappning"


Shaggy är ju till hälften dvärgschauzer... Det var dessutom vanligast bland svarta hanar!!! och min Shaggy är ju en svart hane och hans pappa var en svart schauzer. 


Jag åkte inte till veterinären denna gång, jag har ju inte råd att låta veterinären lägga om tassarna varje gång... om det nu ska fortsätta!, han har ju 18 st klor och när jag var hos veterinären sist såg jag hur dom gjorde och viste nu hur jag skulle göra.


Jag fick tag på ett par personer som oxå hade hundar som drabbats av klotappning, internet är fantastisk =) tjejen i skåne som hade en hund som var drabbad berätta för mig att det är i första hand var brist på omega-3 och B-vitaminer. Jag prata med en annan tjej som har jobbat som veterinärassistent och idag har en zoo affär som sa samma sak. Med Vitamin B och omega-3 "stoppar man upp" sjukdomen, men den är kronisk och tappningarna kommer i "skov". Så vi får räkna med att det kommer hända igen :(. 


Nu har det gått 1,5 vecka sedan sista klon lossna och det blir nog ett par dagar till med krage... Första klon han tappa var den 5 juni och den har inte kommit fram helt än... men den är på god väg. Det tar tid för en klo att växa det märker man nu... 


       ******************************

Nu måste jag berätta lite om vad som händer här hemma. Vi har ju målat huset på baksidan... det är inte helt klar än... så jag väntar med bilder på den. 

Men det växer i trädgården =) vi börjar med växthuset.

Utanför växthuset...


min soffa =) idag äntligen fick jag tummen ur... och tog fram kuddarna.
Men man har ju inte kunnat sitta där inne ändå!! sista tiden har det varit runt 25-30 grader i skuggan ute!! med en fläkt på på dagarna håller sig tempen någorlunda runt 30-40 grader där inne.
Just nu är det mullet och tempen visar 34 grader.


Högersida sett utefrån den grävde jag ju ur först och fick ner planterna i först.
Där växer det så det KNAKAR... tomaterna i år är sååååå kraftiga =) nästan så dom skulle kunna stå utan stöd! jag satte dom lite för tätt :) men det ska nog gå ändå. framför tomaterna satte jag paprika planter och lite tagetes.

Tomatpaprikan lite konstig form och färg men goda =)


California paprika en röd sort
växer på bra med många blommor men ingen frukt än...


Snakspaprika dax att skörda... den blir till middan i kväll.


Sungold tomat... kolla vad kraftig =)
Tomaterna har ju redan slagit i taket så det blir snart dax att toppa planterna, men dom ska få växa lite till...


En kväll i veckan som var, tog jag och smaska på mina första paprikor...
jag åt dom direkt =) när jag kom till denna planta tog jag en STOR tugga av... snakspaprikan!!! 
NÄÄÄ det var chili !!!!!!!  =(
inte viste jag att jag hade chili!! =)
men det vet jag nu *hihi*


På vänstersida sett utifrån.
Den här bädden grävde jag ut senare än den högra så dom har inte kommit lika långt.
Här står gurkan först mot glaset sen ett par tomat planter och paprikor...

Gurkan har inte kommit långt!! men med lite mera vatten och näring kommer den sätta fart =)
ett gurkämne är iallafall på väg.
Jag har satt 7 st planter så några gurkor ska jag nog få...


Tigerella tomat. 

Mycket mer har jag att berätta men det kommer sen en annan gång, nu ska jag sätta fart och klippa till fönsterplåten på baksidan så vi kan bli klara någongång...

kanske jag återkommer i kväll och visar mera bilder.

Ha en bra dag så ses vi =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10