fredag 23 juli 2010

Vinbärsgelé

Idag kom det fula vädret... kalt och molnigt. Så jag åkte till IKEA och köpte några burkar för jag hade plockat tre liter röda vinbär i går. När man ska göra gelé ska man ta bären innan dom mognar... det lärde jag mig förra året då jag pockat dom alldeles för sent!!! dom var övermogna förra året och då tjocknar inte gelen,

Man lär sig av sina misstag!! synd bara att jag fick vänta ett helt år till jag fick chansen att göra egen gelé igen.

Men idag blev det av =) och enkelt är det oxå. Jag gjorde så här...

1. Skölj bären, och rensa bort eventuella sniglar =)
2. Koka bären i 5 minuter häll i en dl vatten per liter bär. Mosa bären.
3. Sila bären genom en fin-maskig-sil. (här finns två rön... en del säger att man inte ska pressa ur saften ur bären det ska rinna av själv, sen finns det dom som säger att man ska pressa bären)
4. koka saften som blir med lika delar syltsocker (8 dl saft=8 dl socker) koka under omrörning i MAX 20 min INTE längre. efter halva tiden kan man göra en test... om gelén är klar. 
Genom att lägga en sträng på ett fat som är kalt och ställ i kylen ett par min dra med fingret över gelen flyter den ihop koka lite till. eller häll lite i ett glas med sprit.

Av 3 liter bär fick jag ut 1 liter gelé uppdelat på två burkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10