lördag 10 juli 2010

Det är för varmt!!!!!

Inte för jag klagar =) nu har jag anledning att "bara vara" och sitta på altan och lyssna på bra musik. Jag har lapptoppen i knät och smuttar på en kall öl =).

Så jag tänkte jag skulle fortsätta och berätta vad som har hänt den sista tiden.

Nu lite om trädgården på baksidan
Tidigare på dan var det ju mulet och jag hade 34 grader i växthuset... nu när jag kolla, var det 47 grader!!! Skit!!! jag satte på fläkten, tomaterna vill ju ha runt 30 grader.
I år har det ju varit så fint och varmt väder, att även tomaterna utomhus växer på mycket bra.

Här i mina odlingslådor på tomten, där växer det så det knakar.
kommer ni i håg hur det såg ut i våras?

Så här....


Tomaterna står i dom "översta" lådorna som jag gjorde både djupa och smala
Sen nedanför dom en låda med blomkol och paprika.
jordgubbar och mera paprika till höger.
tre planter västeråsgurka längst ner till vänster ihop med några långsamtväxade majs
En låda med fyra sorters sallad som jag nu kan gå ut och plocka av varje dag <3
Det älskar jag... att kunna plocka färsk sallad varje dag, 
att jag inte odlat sallad tidigare kan jag inte förstå!!!

Det syns inte på detta kort... men kolla på det översta. 
I en låda har jag satt en änglatrumpet
och lådan framför den har jag kryddor.
och på marken framför allt har jag satt en massa jordgubbsplantor
Några bönor och ärtor sitter där oxå.

jag är förvånad att jag ändå fick plats med så mycket på denna lilla plats.



Nu har jag inte fixat gräsmattan... det får bli nästa vår.
Det är lättare att anlägga en ny gräsmatta då rötterna inte har slagit rot som dom har gjort nu!
shifferplattorna ska bort... dom la jag ut bara för dom var i vägen annars ;)
Den är väldigt ojämn och full av kvickrot och en massa annat!
Men på detta kort ser ni "hela" min baksida *ler*
Hela min odlingsbara del i allafall. Sen har vi ju altan. Men den får ni se sen då vi orkat göra klart där... med 30 grader i skuggan orkar man inte måla och snickra, vi kanske tar tag i det i kväll då det svalnat.

nu har det börjat blåsa lite =)
nu har jag suttit här och "bara varit" en stund nu kryper det i kroppen jag måste fixa lite...
 jag tror att jag ska ta och plantera om lite paprika som jag fortfarande har i små krukor, jag fick ju fram 160 planter i våras, men jag har förstås inte sparat alla *ler* men av dom jag spara fick inte alla plats i jorden.

Hoppas ni oxå njuter i sommar vädret
vi hörs...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10