söndag 11 april 2010

Marktäckning och sniglar

Att odla med marktäkning har många fördelar. Jag kan nog inte se några nackdelar... men en del säger att det blir mera sniglar då... Men sniglarna går inte på "friska" växter om det finns "dåliga" växter.

En tjej på mässan i fobo:s monter berätta för mig hur hon hade marktäckt bara på halva odlingsbädden, det var för hon inte hade hittat tillräckligt med gräsklipp. Resultatet hade blivigt att där det fanns marktäkning, växter växterna mycket fint, dom hade inte blivigt angripna av sniglarna, men den del som inte hade marktäckning blev svagare pga ojämn vattning och ingen näring. Sniglarna "bodde" under marktäckningen men föredrog att äta på dom "dårliga" växterna. Man får se till att det finns lite dåliga växter i landet :).

Snigel pellets som finns i handels kan man ju använda, för att inte fåglarna ska äta upp det måste man lägga något över... en idé jag fick (av någon på nätet) var att ta petflaskor och klippa av botten på, klipp upp några "ingångar" lägg medlet på marken, marktäck... petflaskan tittar upp mellan täckningen så man ser var man har dom då man behöver fylla på. Vill man inte ha fula petflaskor i odlingsbäddarna kan man lägga en takpanna över. Man kan även använda sig av en skål med öl i, men då måste man ju töma burkarna!!! ush.

Marktäcker gör man inte då fröt ska gro, då lägger man bara en fiberduk över, när plantan har kommit upp lägger man på 5 cm med gräsklipp, två ggr om året kan räcka.

  • Gräsklippet ger näring till jorden.
  • Marken behåller vattnet bättre = mindre vattning
  • och jordskorpan blir inte hård.
  • Inget ogräs kan växa
Om man inte marktäcker måste man.
  • Tillsätta näring själv = kostar pengar!
  • Rensa ogräs = tar en massa tid!
  • Vattnet dunstar ur marken fort = måste vattna helatiden tar tid!!
  • jordskorpan får inte bli hård... då måste man rugga ytan ofta = tar tid!

Det blir marktäckningsodling som gäller i sommar :) även i mina perennrabatter, inte bara odlinsbäddarna.

Läs mera här... och läs mera om Grönmassa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10