fredag 3 februari 2012

En ledig dag med jord under naglarna =)

En härlig -Göra vad jag vill! dag, har jag haft idag. =).
Jag börja dan med att stilirisera jord i ugnen, jag måste passa på att göra det när familjen är borta...
Dom skriker högt! då jag gör det för det luktar illa tycker dom..?

Jord luktar väll gott???


135 grader i en timme låter jag jorden ligga i ugnen, jorden måste vattnas innan så den är fuktig, det är när jorden förångas som sorgmyggornas ägg dör, och alla andra bakterier dör. Förra året gjorde jag inte detta, och fick invasion av sorgmyggan. Nu hoppas jag på en bättre sådd...

Medans jorden stod i ugnen sortera jag mina frön
Jag körde 5 plåtar... så det tog några timmar!
Jag sortera alla i bokstavsordning. Jag har tidigare haft dom sorterade i "såtid" men det har inte fungerat! jag har glömt bort frön som jag velat så för jag hitta dom inte... jag kommer ju inte ihåg när dom ska sås, jag kommer (ibland) ihåg vad dom heter. Så nu blev det bokstavsordning... få se om det fungerar bättre =)

Dom som jag hann sätta i jorden i dag var några som ska ut sen...

Näva Geranium "Splish splash" 60-70 cm hög vit med blå strimor.
Prästkrage egna frön från -09
Klematis Stor Styvklematis egna frön. (2 krukor)
Klematis Gentianoides frön från Ethel -10

Först får dom stå inomhus en vecka, sen åker dom ut i kylan.

När jag var klar med sorteringen upptäckte jag ohyra på mina övervintrade chilisar!!!
Dom fick en omgång med Pyretal och näringspinnar.
Jag passa på att fota alla oxå =)

Bolivian rainbow?? ska vara lila blommor!

Bolivian rainbow
Chacoense en vild sort

bladen på vildingen
Fish pepper

Älskar denna!

Tänk att det finns växter som är vita... så snyggt =)

Inca Red Drop

Ny frukt på väg =)
Locato c.pubescens
En chili med svarta frön

Bladen är något större.. på en Locato
Kolla krukan =)
en av dom som jag måla filmjölk på
i sommras

Pimenta Barra Do Roberio

Purpel tiger en favorit =)
med vit, grön och lila blad

Blommorna och frukterna är lila på denna planta
Röd rocoto
En chili med ludna blad

Min röda rocato har satt blom =)
och till sist min knäpp-växta chili... den vill växa i zick zack.
ArizonaTuson
Lustigt växtsätt =)

Kan man ha en bättre fredag dag och kväll
För mig är det vilken vardag som hällts... ska jobba i morgon. ;)

Ha en skön helg.
På söndag har jag tagit ledigt, jag ska på chilipepparföreningens årsmöte för första gången
Det ska bli såååå kul att träffa alla chili tokiga människor =)


ps. Har du sett min chili blogg?
Kolla HÄR om du har tid och lust =)

2 kommentarer:

  1. Vilket tips att ställa in jorden i ugnen det visste inte jag att man kunde göra. Har har fortfarande inte kommit loss och sått något än men jag hoppas komma iväg och köpa lite fröer i morgon.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Hej, vännen! Vad bra att du skriver om sterilisering av jord i ugn! :) Du har en del jättefina plantor där! Purple Tiger är en härlig och vacker sort, liksom Pimenta Barro di Ribeiro och Fish Pepper! Visst är det speciellt med variegerade blad! :) Tror dock liksom du att det inte är en Bolivian Rainbow, möjligtvis en korsad sådan? Ha det gott tills årsmötet imorgon! :) Mia

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10