söndag 5 februari 2012

Kiwi - minikiwi



I juni 2010 beställde jag Anna och Oskar från odla.nu. Men!! det var bara Oskar som kom =( Anna var slut.
Då hitta jag Tina på blomsterlandet, när jag kom hem med henne upptäckte jag att Oskar inte gillar Tina (eller tvärtom). Dom har inte samma blomningstid!. jag var tvungen att åka tillbaka till blomsterlandet och köpa Tage.

Nu står Tage och Tina tillsammans på baksidan, i ett skyddat läge i full sol.
(bilder kommer då jag hittar dom, datorn är lite full nu med bilder så det börjar bli svårt att hitta dom)


Bild från odla.nu på Paula






Oskar står nu ensamen på framsidan, men helt ensam är han inte för han har sällskap av Kameleontbusken 




Kameleontbusken är "släkt" med minikiwigruppen. Kameleontbusken kan fungera som hane, frågan är bara har den samma blomningstid som Tina eller Anna? Det är lika bra att jag har Oskar och Tage, så tjejerna bli pollinerade.

Jag vill hitta Anna och Paula oxå, så jag har alla... =)

Planterna jag har idag...
  • Kiwi- en planta som är "namnlös" inköpt sommaren 2009
    impulsköp! visste inte då att man måste ha en hona och en hane.
  • Oskar inköpt via odla.nu juni-10 (Anna kom ju inte)
  • Tina inköpt 25/8-10 
  • Tage inköpt 26/8-10
Mer att läsa om kiwi har du HÄR och HÄR

Minikiwiplantor bör planteras i soligt läge, i Sverige är vintersolen sällan så stark och
värmande att den riskerar att väcka plantorna i förtid, för säkerhets skull kan
uppbindningspålen dock placeras på sydsidan om varje planta för att skydda den mot solen.
Kolomiktasorter tål att växa i lätt halvskugga. (Anna, Paula och Oskar)
I frostlänta lägen skall man vara försiktig med att sätta plantorna i syd- eller sydvästläge, så
att knopparna lockas att spricka tidigt för sedan att frysa.
Eftersom minikiwi kräver en relativ lång växtsäsong och dessutom måste bindas upp är lä en
stor fördel. Kraftig blåst kan lätt bryta grenar och skott, och gör det dessutom nödvändigt med
kraftigare stolpar till uppbindningen.


Sorter
  • Anna: Kolomiktasort från Rysland, som ursprungligen hette Ananasnaya. Frukterna är små och runda-ovala, 1,2-1,5 cm i diameter. Sorten är mycket härdig och skörden hög och tidig, i Skåne i senare hälften av juli.
  • Paula: Kolomiktasort, utvalt för nordiska förhållanden. Påminner om Anna, men har lite plattare frukter och 1-2 veckor senare skörd. Sitter bättre fast på grenarna än Anna.
  • Oscar: Hanlig kolomiktasort, utvalt för nordiska förhållanden. Passar i blomningstid med Anna och Paula.
  • Tina: Argutasort, utvalt för nordiska förhållande, tål vintertemperaturer ner till ca. –25°C, dvs. tom. zon III. Stora frukter, upp till 15-16 g/bär, dvs. lite större än de stora bigarråer. Mognar sent, skörden börjar i Skåne medium september och håller på 3 veckor.
  • Tage: Hanlig argutasort, utvalt för nordiska förhållande, tål vintertemperaturer ner till ca. – 25°C, alltså t.o.m. zon III. Passar i blomningstid med Tina.

Ett litet experiment jag gjorde.

Jag tog frön från en kiwi inköpt på ICA.
Plantera plantan som kom upp i trädgården.... 2010

Juni 2011
Den klara att övervintra! vintern 2010-2011 var även en av de kallaste vintrarna som vi fick! Den står väldigt skyddat, men -30 grader har den varit med om... otroligt roligt tycker jag =).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10