måndag 13 februari 2012

Mera fröer.....

Kan man få nog av fröer???
Svaret är NEJ... så då åkte jag på Frö-föreläsning =)

Det var Jenny, med internet-fröfirman Jennys frön och sånt 
som föreläste för trädgårdsföreningen Kungsängsliljans medlemmar.

Jenny brinner för fröer (och lökar)
Man kan se hur det glöder i ögonen på henne då hon
berättar om alla godsaker hon hittar runt om i världen.

Eftersom jag har brist på fröer, så var jag tvungen att fylla på förrådet!


Det som blev inhandlat i dag var... 
(alla är länkade till Jennys sida.)

Den valde jag för den växer inte så bred, blir mer som en buske och är självpollinerande. Den ska få stå hemma på baksidan, så jag kan gå ut och plocka när jag vill. När jag hade squashen på lotten förra året, hann dom både bli för stora och för många! Så massor fick jag kasta. Jag hann inte äta upp allt. Nu kan jag gå ut och plocka dom då dom är små.

En melon som klarar av att stå på friland

Vi har en pasta rätt vi lagar som det ska vara "babyspenat"
Denna kommer passa perfekt till den rätten =)

Jenny prata varmt om denna minigurka 
så jag kunde inte låta bli den trots att jag har väll runt 30 olika gurksorter i min frölåda.
En gurka som inte blir så hög och är motståndskraftig mot mögel. Den passar bra för mitt växthus. Det bästa är att den har bara hon-blommor så jag behöver inte pollinera den =)

Färgen!!! Det var blommans färg som jag fastna för
Frågan är bara var jag ska sätta den?
Vi får se i vår... =)

Jag som ALLTID misslyckas med lobelia!!
Varje år sätter jag lobelia och det slutar med att jag får köpa plantor sen! Dom är ju känsliga för uttorkning... och jag kommer alltid in i en perjod i slutet av april då jag inte hinner med allt jag satt. Men Jenny gav mig tro på att jag skulle klara det om jag bara kommer ihåg att spreja dom...vi får väll se =) jag gör ett försök i år igen. Jag vill verkligen lyckas med denna, så jag kan blanda in den i alla krukor i sommar.

Frötokig??? NÄ inte jag!! =)

Här kommer lite bilder på sådderna...

chilin som fick sin första omplantering i helgen.

Paprikan 35 planter i ett pluggprätte
Var ska jag få plats med dom i sommar?????

Penséerna... mörkgroende där av kökshanddukarna på =)
Pelargonfröerna... låg i blöt ett dygn innan sådd 12/2
 /
Pelargonsådderna jag täcker sådderna med fin sand
Då kan man lätt se då ytan torkat... så man kan spreja på med vatten.
Lådan längst fram till vänster... torr! behöver vatten
 men inte dom andra... dom är mörka i färgen.
  Så nu får det räcka för i kväll dax att sova Zzzzzzzz

2 kommentarer:

  1. Vilken sort av paprika har du sått?
    vilka roliga grejer du går på, jag blir så aaaaavis..jag vill också gåååå!!!

    SvaraRadera
  2. Denna gång blev det en gul-köpe-paprika från affären =). Jag har provat alla möjliga sorter från fröfirmorna tidigare. fem frön för 45:-!!!!! Nej tack! Jag prova vanlig köpepaprika förra året, så jag satsa på dom i år.
    Ja det har varit lite kul på sista tiden, och mer vill jag ha gå på... jag mailar dig.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10