söndag 12 februari 2012

Frösådd Vecka 6

Här kommer en lista på de fröer jag fick ner i jorden i helgen. Jag hann inte med alla jag hade tänkt mig... har haft en *j* huvudvärk hela helgen inte kul då man är ledig och i tagen att så...



Chili - Brun rocoto C.pubescens
Chili - Cajamarca C.chinense
Chii - Pimenta barra do Ribeiro C.baccatum
Chili - Peruwan Purple C annuum
Aubergine Vit
Aubergine mixpåse (två sorter)
Echium Pininana
Banan Musa ensete (blötlagd ett dygn innan)
Blåregn  en härdig sort upp till zon 3-4 (blötlagd ett dygn innan)



Mörkgroende
Pensé -Svart  från mia
Pensé -Chalon Cerry Pie från rara växter

Pensé -från egna frön lila blommande förra året.

Pelargoner (blötlagda ett dygn innan)
Äppelpelargon
Bergspelargon (fått fröna av Gela)
Turkisk pelargon från rara växter -Har den ej grott på fyra veckor ställ i kylskåp.
Australiensisk pelargon (?? kommer att bli en överraskning)
Rosa pelargon, (egna frön får se vad det blir =)
Vildpelargon (från frökedja)
luden pelargon (vet ej namnet... men har det uppskrivet någonstanns)

Agretto
Ska vara svår grodd så jag provar tre olika sätt att få den att gro.
Först fick fröna ligga i blöt ett dygn innan sådd.
En låda med undervärme
En låda i rums värmen 
och en låda i kylen



Blåregn från impecta
Kronärtskocka i gruppen Eterneller hos Impecta Fröhandel (9759)
Kronärtskocka från impecta
PENSÉ
Pensé Chalon från rara växter
PELARGON, TURKISK
Turkis pelargon från rara växter
 


1 kommentar:

  1. Orecis vad jag behövde läsa. Är hemma idag efter 9.30 tar ju den långa turen på morgonen med Akillez. Behövs efter helgens frosserier...
    Granen jag skall hämta den sms före=)
    Du verkar ju veta myyyycket om belysning.
    Billig och bra som drar nästan ingen ström skulle jag vilja ha till tornet sen. Är ju höööögt till tak där. Läste om natriumlampa eller vad det var men den drar ju så mycket ström.
    Yipppiiii jag sov till kl. 6 uuuunderbart!!!
    Nu skall jag sjasa iväg ungarna till frukost.
    Kram Gela

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10