tisdag 12 juli 2011

Muskelbristning

Nu är det fyra dygn sedan jag sträckte muskeln i vaden och jag får äntligen börja träna bort smärtan och stelheten =). För att verken ni eller jag ska råka ut för detta igen så har jag samlat ihop info, som kan vara bra att veta, man kan ju sträcka en muskel när som helst, var som helst på kroppen, detta är även bra att veta om man stukar foten, samma behandling gäller då.

Tiden det tar att bli frisk avgörs av hur man gör vid skade tillfället... och jag hade inte en aning om hur man skulle göra =( . Till nästa gång... vet jag hur man ska göra! Muskelsträckning / Muskelbristning heter det då en eller flera muskelfibrer går av.

Behandling: När en muskel brister börjar den blöda, för att stoppa blödningen och svullnaden som kommer, måste man snabbt få på ett tryckförband och lägga på is. Det tar minst 20 minuter att kyla en muskel, det som är mycket viktigt är att isen inte ligger direkt på huden, man måste ha en handduk eller liknande emellan, den skadade muskeln skall hållas uppåt gärna 30 cm ovanför hjärtat. Efter 20 minuter tar man bort isen och släpper lite på förbandet. Efter vila i högläge 20 minuter senare kan man lägga på isen igen i 20 minuter. Den första tiden efter skadan ska man inte belasta eller massera muskeln på 2-4 dagar (beroende på hur kraftig skadan är), muskeln behöver nu vila.

När det är dax att börja träna, är det viktigt att muskeln värms upp före träning (annars skadar man sig igen!)
Jag använder mig av en värme-dyna, som jag lägger runt benet en stund innan träningen får börja.
(min sjukgymnast har tipsat om värmedynan) Nu får man göra alla övningar man kan bara dom inte gör ont Massage är bra oxå om man gör rätt.

Nä nu har jag inte tid att sitta här längre... nu ska jag träna =)

Uppdaterat 16/7
Tack Jenny, länken du gav mig i din kommentar var jätte bra där fanns ju allt... och dom förklarar på ett bra sätt så man förstår =) www.muskelbristningar.se/

Idag känns det mycket bättre. Jag har masserat och masserat, idag kan jag iallafall gå "normalt" men sakta, inga snabba steg!. Vad-muskel har varit så spänd att jag inte kunnat vinkla foten uppåt som man behöver för att kunna ta ut stegen när man går, MYCKET frustrerande! och nu kan jag förflytta mig utan att det gör skit ont. Nu har jag ju en bra anledning till att ta det lugnt... inget stress här inte =)

4 kommentarer:

  1. Det är bara att jobba på, inte fuska...
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  2. Träna sakta men säkert! Skynda långsamt tror jag att det heter :-)

    SvaraRadera
  3. Jag börjar inse det... i går kväll hade stelheten släppt lite efter en massa värme och massage. Men nu på morgonen känns det som jag är tillbaka på ruta ett! Muskeln stelnar till över natten =) Nu sitter jag med värme igen och ska till att massera Jag får nog hålla på med det här ett tag...

    SvaraRadera
  4. Muskelbristningar tar tid. Vaden kan ta 8-12 veckor på sig innan den är helt bra, trots att du kanske inte känner någon smärta bara efter ett par tre veckor. Jag fick en bristning i vaden förra sommaren, gjorde som dom skrev på sidan om muskelbristning och fick kontakt med en naprapat som gav mig övningar och råd, cyckel dag två, rörelser med foten från dag 2, lättare gummibandsövningar, och efter 10 dagar tåhävningar. Jag kunde springa efter 7 veckor, smärtfri efter 3.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10