söndag 3 juli 2011

Vinterhärdig Orkidée


Jag har fått tag på en vinterhärdig orkidée =)
normalt tar dom minst 250 kr för en planta men jag fynda för 10:- 


Bild och text kommer ifrån www.gardenorchid.com 

Orkidéer som krukväxter är allmänt kända. Ursprungligen kommer dessa orkidéer från tropiska och subtropiska områden. Vad som är mindre känt är att orkidéer kan också växa i områden där temperaturen kan sjunka till -20 ° C. Dessa orkidéer skyddar sig genom att vistas under jorden under vintern, som tulpaner och narcisser. På våren skjuter dom upp ovanför marken och börja blomma efter bara tre eller fyra veckor. Det är som om de inte har en minut att förlora i att dra nytta av solen. Varje år kommer fler nya skott växa fram.

Ett speciellt vinterhärdig orkidé är Cypripedium, vilket i holländska betyder "damsko".Det finns massor av Cypripedium sorter som alla har en spektakulär blomställning, utan undantag. Den Cypripedium blommar varje år i maj och juni.


Orkidée föredrar en skyddad och skuggig plats. Men de älskar morgonsolen. Mot en norr vägg är en bra plats, men orkidéer kan också klara sig bra i en rabatt med skugga från träd och buskar. De gillar en sandig jord, och kombinerar utmärkt med ormbunkar, lite Hostasorter, Helleborus och trillium.Gräv ett hål och häll lite vatten i den för att göra jorden fuktig. Om det behövs, gör strukturen i marken runt hålet något lösare med sand eller SeramisTM lera granulat. När du planterar din orkidé direkt i trädgården,  under det första året se till att jorden inte torkar ut. Efter blomningen, gör växten nya skott.


Orkidéer är resistenta mot mycket låga temperaturer. Men när skotten börjar växa, kan sen frost skada. När sen nattfrost förutspås sätt en hink eller stor kruka upp och ner plantan, som sen ska tas bort på morgonen. I synnerhet under det första året måste du hålla ett öga på nattfrosten eftersom plantan ännu inte har acklimatiserad sig till klimatet i din trädgård. Under följande år har plantan acklimatiserade sig själv och kommer knappast att drabbas av sena frosten.
Efter blomningen verkar som att plantan slutar växa, men då växer den under marken om den trivs på sin plats.

-----------------------------
Nu ska jag bara hitta en lämplig plats... i trädgården åt den =)

6 kommentarer:

  1. Grattis till FYNDET! Wowfaktor på den!

    Här hemma får de vanliga Phalaenopsisarna komma ut på sommaren, hänger i ett skuggigt äppleträd. det gillar de verkligen!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Grattis till din guckosko!

    Vad heter den?

    //Gunilla

    ...och tack för senast!

    SvaraRadera
  3. HEJ! Gunilla. Kul att höra ifrån dig =) och tack själv för senast.
    Det satt en skylt med namnet "Kentucky" i krukan. Det är den som är på bilden (som jag tog från leverantörens hemsida) Ska bli riktigt kul att få se den blomma nästa år. Så som sippan jag fick av dig =).
    Kram på dig.

    SvaraRadera
  4. Tog en morgonpromenad i söndags och upptäckte en Natt viol, den doftar mest på kvällen... helt underbart.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  5. Gillar verkligen Cypripendium men skylle nog inte våga ha mina ute under vintern även om de är ganska härdiga. Lycka till med ditt fina fynd!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  6. Du har en juvel - var rädd om den. Läs om Lidaforsgården - hur man förökar orkidéer i steril miljö, enda möjligheten och man förstår varför de är så dyra.

    Själv har jag bara en `Ulla Silkens´som står ute i rabatten ca 5år gammal och köpt av Svante Malmgren, Ulla Silkens är hans fru.

    Den har inte blommat ännu men kanske nästa säsong.

    Kram

    //Gunilla

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10