onsdag 5 januari 2011

Lite mera sådder på G

Först satte jag mina chilifröer som har kommit nu. Jag har bytt fröer med ett par stycken från odla.nu.
Jag har en peppers blogg där jag skriver om det. 
Nu när jag ändå är i farten satte jag igång med höst/vintersådderna 
Det som ska stratifieras 
Massor av mina fröer vill ju ha en köldperjod 
och lättast är att så dom nu och ställa ut dom under snön. 
Så dom får komma upp "av sig själva" i vår.

För att underlätta städningen har jag en stor låda till jorden.
Med den, så stänker det inte jord över hela köket, och jag kan ha den stå framme...
 så jag kan stoppa ner fingrarna i den, när dom är för rena!!
(jag måste ju ha jord under naglarna, för att hålla mig frisk)

Jag har skaffat mig lite bredare såbyttor så jag kan bredså.

nu var det ju inte lätt att hitta VAD som ska sås nu!!
Jag satt och googla och googla...

Kom på att jag måste organisera mig lite bättre...
Allt ska ju inte sås nu och så här sitter jag varje gång det är dax att så.

Nu fick jag äntligen lust (tid) att sortera upp allt... och skriva ner NÄR, VAR och HUR
Det kommer underlätta en hel del... då det är dax för nästa gäng som ska sås
 i februari, i mars, i april, i maj och direktsådden i juni.

Så nu ska jag fortsätta mitt jobb med sorteringen...
återkommer med vad det blev sen.

2 kommentarer:

  1. Här är en till som organiserat en pärm om när & vad som såtts. Har även traderat in några nya fröer. Kommer snart ett inlägg.
    // Susann

    SvaraRadera
  2. Bra med en pärm med alla fröer, det har jag faktiskt oxå! Väldigt smidigt. Fast jag har inte mina sorterade på när de ska sås, det var ju smart... Får nog pilla lite med det, kanske när jag går hemma o väntar på bebben... :)

    Låter bra att nån med barn tror det går att hinna med skrivarkurs samtidigt iaf, hihi. Ska förstås se hur det går o inte stressa, men jag tror nog ändå att det borde vara möjligt... :)

    Kram!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10