fredag 31 december 2010

Övervintrade växter

Mina växter stod ju i växthuset förra vintern för att dom skulle få en massa ljus... men november blev ju den sol-fattigaste månaden på länge, vi fick ju bara 3 timmar!!! och dec-jan var det ju såååå kalt att elräkning gick i taket som ni vet... så i år ställde jag allt i min bod. ingen mening att ha dom i växthuset under vintern, dom får komma ut i vår... OM det finns plats för dom för i växthuset ska jag ju ha alla mina frösådder, paprikor och chilis. Jag räknar med att flytta ut paprika och chilis i april. Som det verkar nu... så kommer jag ju ha en del chilis i vår hihi. (200-300 st)

Mina pelargoner


Banan, oliv, änglatrumpeter, citron, palmer och mycket annat

Trots att det är så kalt ute lyckas jag med att hålla 10 grader med en liten värme fläkt. Nu tycker jag att det är så jobbigt att släpa på vatten att jag kom på en liten idé. Jag önska mig en dränkbarpump i julklapp... och jag fick en av min underbara man =). Han är så go... Alla andra fruar önska sig morgonrockar och parfym... inte jag hihi.

Min idé är den att jag ska nyttja snön... det blir tre fluggor på smällen. 1. jag får "regnvatten" till växterna som dom mår bättre av. 2 jag får bort snön från tomten. 3 jag slipper släpa tunga hinkar med vatten får snön är ju lättare. 
Jag köpte en stor tunna, som jag ska lägga pumpen i, har jag tänkt, så jag kan vattna blommorna med slang. det kommer underlätta en heldel för jag når inte längst in på hyllan!! med slang kan jag nå.

Sen är min tanke att jag ska ha pumpen ute i vattentunnan på 200 liter i sommar, då kan jag göra iordning gödningsvatten i den och vattna med det. Det kommer underlätta massor!!

Förra sommaren blev ju så varm och torr att jag inte orka gödsla mina växter, varje dag ägna jag minst 2 timmar per dag åt vattning med slang -odlingslott på 135 km, växthus och sen tomten med alla rabatter..., att sen även gå med kanna med gödning orkade jag inte!! Jag köpte visserligen en gödning i form av kulor som jag la ut i rabatterna med det var så dyrt att jag inte hade råd med det. Det är bättre att kunna använda nässelvatten och guldvatten som är gratis.



1 kommentar:

  1. Haha, inte bara jag som önskar mej annorlunda saker. När jag fyllde år: el till växthuset,frostvakt, jordfelsbrytare,tråg att plantera i, hinkar, termometer. I jul:
    fler plantråg, trädgårdshandskar & odlingsbelysning.
    Smart med pumpen, ngt att lägga till i önskelistan ?
    Ha det Gott

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10