måndag 27 december 2010

Omskolning av paprika

Ja då var det dax, jag har ju satt så många frön att jag hann inte plantera om alla. Det fick bli paprikorna (igår kväll). chilin tar jag hand om i kväll, jag satt uppe till kl 01!! Jag kunde inte sluta. (jag hade jobbat på dagen).

Sådderna i första lådan.
Det var några sorter som inte hade kommit upp. Det blir att plantera om...
  • Chokladpepper från impecta
  • California Wonder från Lidl
  • Sweet banana från impecta

Alla dom var köpta frön från firma!! Hoppas dom tar sig i nästa sådd...

Underbrickorna som Lindblom.se hade skickat fel kom på posten direkt efter att jag sagt till om att det var fel, och jag hämta dom på posten i går, har ju inte hunnit hämta dom innan... för det blev julafton emellan =).
Det blev för kostsamt för dom att ta dom felaktiga i retur så jag fick behålla dom =). 
Underbrickan till såbrättet
Underbrickorna är perfekta, dom har spår i botten så en 1/2 liter vatten får plats.
Med underbevattnings-matta i brickan får jag en bra underbevattning.
och såbrättet blev stadigt att bära med brickan under.
Dessa kan jag VARMT rekommendera.
Eftersom dom är gjorda av hårdplast kan man använda dom i många säsonger. 

Brickan passa som handen i handsken.

Jag tog den jord jag hade hemma så det fick bli Balkong och växthus -jord, den köper jag på statoil macken 3 säckar för 100:-. Där är det smidigt att hämta jord då kan man köra fram bilen och lasta direkt i bilen, på andra ställen måste man släpa säckarna genom hela butiken....

Här ser man att det är dax...
rötterna är på väg ur botten.
Det är bästa att ta dom nu
så inte rötterna snurrar ihop sig med varandra.
Fina rötter
När man skolar om ska man hålla i bladet
så man inte skadar stjälk och rötter


Så då var jag klar med paprikorna, det blev 68 st.
Jag hade ju tänkt att sålla bort några nu vid första omskolningen, men det kunde jag inte.
Tänk OM det dör några =( då kan jag bli utan en sort tänkte jag så vid nästa omplantering blir det att sålla ut, jag ska bara spara två av varje sort är tanken.
I sommar kommer jag ju inte få plats med allt, men en och annan kan man ju ha att ge bort.









1 kommentar:

  1. Oj, tänk att redan omskola - jag har inte ens börjat planera mina första sådder..! Känner igen det där med att inte kunna ta bort några, för TÄNK om de andra då dör... Så står man där med alldeles för många plantor istället... ;)

    God fortsättning,
    Kram kram!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10