torsdag 9 december 2010

Mitt odlingsår

Mitt odlingsår gick inte som jag hade tänkt mig... jag tog "vatten överhuvudet" hade förmycket projekt igång!
Men nästa år räknar jag med att jag ska kunna ägna mer tid åt odlandet än att gräva/bygga rabatter och odlingsbäddar, dom är ju klara nu (nästan)
Jag har köpt pallkragar nu så jag ska slippa såga och snickra så mycket...


Majsen mina blev Jätte fina, det ska jag ha mera av nästa år, ärter och bönor åt sniglarna och rådjuren upp, men jag ger mig inte! jag ska göra nya försök nästa år. Gullöken jag satte räckte inte! har bara några små stackare kvar, det blir att sätta massor av nästa år. Broccoli älskar jag oxå, min tanke var att jag skulle få massor att frysa in men icke, den tog bara en massa plats sad.gif det blir inget av det nästa år. morötterna???? vet inte var dom tog vägen jag fick några få! satte 7 olika sorter, orange, lila, gula, vita, röda alla möjliga färger men fick bara orange sad.gif. Hade tänkt höstså morot nu på hösten, men jag hann inte, markfrosten hann före! Potatisen... jag fick inte ner alla!! hadde 5 sorter på grodd men jag hann inte göra iordning odlingsbäddarna i tid så det han bara ner två sorter. Nästa år ska jag odla potatisen med halmtäckning i pallkragarna då slipper jag förbereda någon jord. Purjolöken glömde jag att kupa, så det blev inte så mycket att äta, nästa år blir det halmtäckning där oxå i pallkragar. Senapen var rolig, inte viste jag att den växte som en buske full av små blommor som blomma lääääänge, grannarna på odlingslotten trodde det var raps jag odla giggle.gif Sen var det inte lika roligt att skörda/rensa fram fröna sweatingbullets.gif Men jag ska få EGEN senap till i jul det ska bli spännande att få smaka den smile.gif.


På lotten har jag problem med sniglar och rådjur, men hem har dom inte hittat än... Så bönor och sallad blir det att sätta hemma på tomten. i växthuset (hemma) hade jag i år alldeles förmycket tomat!!!!! jag satte 15 olika sorter (jag kan ju inte begränsa mig!) och ingen mer än jag åt av dom. Gurka satte jag oxå men i växthuset blev det inga, och frilandsgurkan västeråsgurkan hade jag "bara"tre planter av, det måste bli flera nästa år för det blev ju bara typ två klara samtidigt, ska man lägga in vill man ju ha flera klara samtidigt.


Mina paprikor -cry-.gif gav inte frukt som jag hade hoppats på, men jag har mig själv att skylla! för lite gödning och vatten, jag hann inte med "för många järn i elden" MEN jag ger mig inte jag satte paprika och chilifröna i helgen, OCH som vanligt hann jag inte... stoppa mig, jag kunde inte välja vilka sorter jag skulle sätta så jag satte 4-6 frön av varje sort jag hade! 22 sorters paprika och 27 sorters chili närmare 300 frön blev det crazy.gif Men jag får väll ta och göra som Preussen sålla ut vid omskolningarna och bara välja dom finaste, så det bara blir två planter kvar av varje sort.


Blomkålen var heller inge rolig! sååå lång väntan på så lite, nä någon typ av kål blir det inte för min del nästa år. Rädisorna var snabba.... snabbare än jag så dom var träiga, det kommer jag inte ha på lotten mera utan det får bli hemma så man kan gå ut och äta av dom i rätt tid yes.gif kryddor... jag vill ha mera kryddor nästa år persilja missa jag att sätta i år, dill, oregano, timjan och rosmarin måste jag ha nästa år oxå.


Palsternakan blev fin iår, men vad mycket plats den tog, det kommer jag sätta minde av nästa år, om jag inte bygger en stuka, för jag fick kasta det mesta av skörden sad.gif eftersom jag grävde upp den i höstas för jag ville ha platsen till min vitlök, och det var det enda jag hann få ner innan markfrosten.
Kronärtkockan hann inte ge blommor, men den står nu i kallförrådet och jag försöker övervintra den, hoppas den klarar det så jag får smaka en egen kocka någon gång.


Nu ska jag i vinter bara njuta och samla krafter och planera det är kul, för efter mässan i slutet på mars börjar det... så fort marken har rett sig yahoo.gif
ja en och annan sådd kommer det förstås bli inomhus.


Så summan av kardemumman jag kommer få många järn i elden nästa år oxå biggrin.gif


Hur var erat år? 

2 kommentarer:

  1. Ja det är svårt att begränsa sig... Bra att göra en summering av odlingsåret, det ska jag oxå göra har jag tänkt. Man glömmer så lätt men det är ju bra att veta vad man ska sätta mer av och vad man lika gärna kan skippa.

    Vi var hemma för lite i somras så jag hann inte riktigt med, nästa år kommer jag ju va hemma iaf, frågan är hur mycket tid man har med en liten... Men jag tänker mig att man kan få gjort en del in emellan amning o blöjbyten iaf, rensa ogräs med babysittern bredvid o så... Vi får väl se! :)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Vilken tur att jag hittat hit! Blev av med dej, då jag av misstag raderade min blogg. Men nu har jag lagt till dej. Har en ny adress, så om du vill följa min blogg, klicka då in på "min knapp"
    Turen är att nu ska det sås frö av chili &paprika, så jag kan få ut dessa sen i mitt nya växthus ! 2011 blir ju mitt första år med växthus.
    // Susann

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10