lördag 19 januari 2013

Glass i stora lass...

Himmel och pannkaka vad gott det var med hemma gjord glass!! 
Jag har aldrig gjort det förut. Fattar inte varför?? 

Med LCHF ska man ju äta massor med fett och jag har faktiskt lite svårt att få i mig just "bara" fett. Men så kom jag på att jag kunde göra glass som jag älskar och saknar :).

Jag delar GÄRNA med mig av mitt recept.
(som jag själv kom på genom lite tips här och där...)

LCHF glass eller "Sockerfri" glass
Kan man kalla denna...



Jag tog:
4 dl grädde och 1,5 msk sockerersättning
som jag vispa ihop i en skål.

4 st ägg gulor
Vispa i en annan skål

2 äggvitor
vispa i en tredje skål.

Alla ingredienserna ska vispas var för sig. Sen vänder man ihop allt försiktigt i en av skålarna.
Nu blanda jag ner 3 st rågade kryddmått med vaniljpulver. 
(jag valde att hälla ner allt i gräddes skålen, om det har någon betydelse??)

Har man glassmaskin häll i röran i den... 
Har du ingen glassmaskin ställ skålen i frysen och rör om
var annan timme tills du är nöjd med konsistensen c:a 2-3 timmar.
Det som kan hända här är att det blir iskristaller i glassen. 

Fördelen med glass maskin är att glassen blir klar fortare 
och du slipper röra. Beroende på maskin så tar det...
OBH Nordicas 0,3 dl maskin c:a 8 min
Philips och Krups 1 liters maskin c:a 30-40 min

På toppen rev jag 70 % mörk choklad.

Om du inte ska äta upp allt på en gång så råder jag er att portionera upp glassen
i lagom portioner i mindre lådor, för det blir omöjligt att dela på den utan att tina upp allt.
Väl tinad är det inte gott att frysa om glass.

Sen när du bli sugen på lite glas tar du bara fram det som kommer gå åt.
Bästa sättet att tina glassen är ca 20 min i kylskåpet.

Jag säger igen... HIMMEL och PANNKAKA
VAD (farligt) GOTT det var

Du som inte kör med LCHF får se upp med hur mycket du äter av denna
 det blir c.a 350 kalorier på 1 dl glass. Det är lätt att äta upp allt själv... hihi

6 kommentarer:

  1. Välkommen tillbaka, du är saknad!
    Har du börjat med chilisådderna än?

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack dina ord värmer :). Ja jag satte mina först frön 1 nov... men jag har varit dålig på att plantera om dom så dom står och stampar! Resten ska jag sätta om kanske en vecka.

      Radera
    2. Ska du stå i chilipepparmontern i år igen?

      Radera
    3. Jag vet inte än... kanske. Jag missa senaste mötet med chilipepparföreningen.

      Radera
  2. Japp. Välkommen tillbaka. Det låter som om du mår bra.
    Framför allt grattis till att du lyckats sluta röka och håller dig från lasten. Och allt som har kommit i kölvattnet.... fantastiskt.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna :). Ja det är helt OTROLIGT skönt att slippa röka. Både då det gäller hälsan och pengarna... pengarna går iochförsig åt till gym-kort och hälsosam mat, men det är BRA mycket roligare att lägga pengarna där :).
      kram på dig.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10