torsdag 2 juni 2011

Rabatten vid tujan klar =)

jag har bott här nu i 14 år och rabatten där tujan står byggde vi första året
(byggdes ihop med altan som vi byggde då)
Jag har ändrat i den rabatten många gånger men sedan tujan kom,
och den blev så stor har jag inte kunnat göra så mycket.
Nu har jag tröttnat på den rabatten och behöver förnyas...
Nu när den är klippt får jag plats med mina hostor där. 

Det som växte framför tujan var en
"vildvuxen" boxbom och en perenn växt
som bara blomma en vecka med vita blommor
Väldigt färglöst =(

Jag valde att gräva upp ALLT även klematisen
fick komma upp för hela lådan var FULL,
ÖVER FULL!! med rötter från tujan.
jag tog bort alla rötter jag kunde...
Jag tror inte tujan tar stryk av det nu när jag har minskar på "kronan"

Jag blanda även ner en säck med kogödsel.
Jag plantera ner 6 st olika hostor i olika färger och storlekar
För lådan står i skugga hela dan så det är det enda jag kan ha där

jag gillar hostor, dom finns i så många färger
en kärleksört fick oxå komma med i mitten.
klematisen satte jag tillbaka, hoppas nu att den inte tog stryk
av att bli flyttad, den ska ju sen färga upp tujan fint på hösten.
Det är en storblommig jackmani som jag har där,
en lila och en rosa.


Nu får jag nog vänta ett par år innan hostorna
kommit upp som det är tänkt...
Men det är ju så med trädgård =)

Jag blev iallafall jätte nöjd
Hostorna kommer ju upp sent på våren 
så jag ska klämma ner en massa tulpanlökar
i höst

Nu är det lång helg och jag hoppas ni får en skön helg allihop
själv ska jag jobba =(, men kvällarna är ju varma och långa nu
så jag hinner njuta lite iallafall, i kväll blir det grillning =)



6 kommentarer:

  1. Så fint det blev! Toppen!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  2. Det blev ju hur fint som helst! Blir toppen med tulpaner och sen hostorna som kommer upp. Vad kul att få ordning på den!

    Synd att du jobbar helgen men om kvällarna är fina får du njuta då!

    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Vad härligt det ser ut. ÅÅÅÅÅ vad jag blev inspirerad av att hälsa på, fint du har det. Hoppas du hinner njuta nu i helgen också kram Gela

    SvaraRadera
  4. Jaa, vad fint det blev !! Alltid kul när man kan förnya i det gamla.

    SvaraRadera
  5. Vad kul att ni oxå tyckte att det blev fint =). kram på er

    SvaraRadera
  6. Det ser väldigt fint ut...ha en bra jobbar helg.
    Kram Biirgitta

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10