onsdag 8 juni 2011

Filter och pump till damm

OJ, det var en del att tänka på och 
det fanns ändå mera att välja på om man tittar runt som jag har gjort!
Men nu tror jag att jag har hittat vad jag söker...

Combiclear 4000

Till en så liten damm som min, kan man ha en Allt-i-ett
 Filter och pump i ett...

på denna pump kan man istället för "fontänpinnen" koppla en slang till vattenfallet

Denna modell Combiclear klarar 4000 liter utan fisk och 2000 liter med fisk
lite fisk måste man ju ha =). Min damm blir 1500-2000 liter.
Det vet jag ju sen... när jag grävt färdigt =)
finns pumpar för 1000, 2000, 3000, och denna 4000 liter
Så jag kan kanske klara mig med 3000, till mina 1500 liter
(Man ska halvera kapaciteten om man ska ha fisk i dammen)

Denna hade även UVC
Nu har jag lärt mig vad det är!
Med UVC håller man bakterier borta och vattnet blir klarare
i mindre dammar som min, "kan" man klara sig utan, 
men hittar man en pump med UVC så är det ju bara ett plus =)

Det kommer inte bli koi fisk i min lilla damm utan jag kommer ha guldfisk
Priset på en guld fisk var 15:- och en koi kosta 200:-
Det var lite skillnad det...


bilden kommer från pondteam som har fisk 
Sen var det ju så att koi äter upp alla växter, det gör inte guldfisken.

NÄ, nu har det slutat regna så jag ska ut och gräva lite...

Vi ses



2 kommentarer:

  1. Ja en sån där kombigrunka blir ju perfekt!

    Jag måste ju ha lite koll på "alla" trädgårdstidningar för mitt jobb och så idag köpte jag Expressens, GTs och KPs pecialtidning från Leva & Bo "Trädgård¤ för 20:-. Den var full med massa bra dammtips och även för en liten dammm.

    Ska bli kul att hänga med i ditt dammbygge!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Lycka till med dammbygget, väntar med spänning på bilder.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10