onsdag 29 juni 2011

Flädersaft

Jag har läääääänge velat göra flädersaft 
men inte tagit mig tid att ta reda på hur man gör
Idag tog jag mig tid! =)

Jag började morgonen med att googla
För jag känner ju till att det finns "Äkta fläder" och Giftig fläder!
(har ju ingen egen buske så jag måste plocka från vildväxta buskar)

Den äkta får svarta bär och den giftiga får röda bär.
Den giftiga ska blomma i maj och den äkta i juni-juli.

Men då jag var ute på jakt i dag hitta jag denna som blomma

Det måste vara den giftiga sorten "druvfjäder"
(den plocka jag INTE av)
Nu stämmer ju inte det jag läst...!
SÅ... den giftiga KAN blomma i juni oxå!!!

Den här är en Äkta Fläder
Det vet jag... för jag har kört förbi denna buske/träd'
 i måååånga år och sett att den får svarta bär.
Så på den plocka jag.

Jag tycker att jag kan se en liten skillnad på bladen...
Vad tycker ni?
Den äkta har runda blad
medans den giftiga har spetsiga...
Kan man avgöra vad som är vad genom bladen?

Nu är ju även den "äkta busken" giftig...
blad, skaft och stammen är giftig men inte blommorna och dom svarta bären.
bären mognar i juli-aug då kan man göra fläderbärssaft på dom, 
men över allt som jag läst...
 så föredrar alla fläderblomsaften före fläderbärsaften

Men jag ska kolla vad jag tycker... jag måste ju testa
göra fläderbärsaft senare =) 

Nu till hur jag gjorde =)
Först sköljde jag alla blommorna för dom var fyllda med en massa svarta småkryp usch!
Sen skura jag citronerna och skiva upp dom
La allt i en stor kastrull som jag har.


Sen hällde jag 2 liter vatten i en annan kastrull
som fick koka ihop med 2 kg socker och 30 g citronsyra

OPS! jag måste skaffa flera STORA kastruller
om jag ska hålla på med sådant här =)

2 liter vatten och 2 kg socker...
(och citronsyran)
kokas i 10-15 minuter till allt socker har smält


Häll på det varma vattnet på blommorna
FÄRDIG...

....Om 4 dagar, för nu ska allt stå i kylen MED lock i 4 dygn.
Man bör röra om lite varje dag så det inte börjar jäsa.

På Söndag kommer nästa steg...
Sila bort alla blommor och frysa in allt.

Återkommer då =)
------------------------------

Blogginlägg om fläder

3 kommentarer:

  1. Samma här, plockar fläderblommor för glatta livet!

    Tog sig inte plantan? Du får komma och hämta en ny om den dog:-)

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig gjort flädersaft, grannen har en jättestor buske... Kanske skulle be om lite...
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  3. @ Bondjäntan
    Det gick nog inte så bra med plantan jag fick =(. Jag var ju så trött på kvällen då jag kom hem och dan efter jobba jag. Så det tog ett dygn innan den kom i jorden... Den står där men alla löven har torkat in så jag kommer inte få några blom på Den i år iallafall. Om den inte klarar sig tar jag gärna en ny =) Men kanske inte så stor så den klarar flytten =)

    @Birgitta
    Skynda dig... om du ska göra saft för blommorna håller på att blomma ut här... så du inte missar! man måste ta dom i tid!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10