måndag 23 maj 2011

Syrenerna blommar

Min syren en vanlig bondsyren "Syringa vulgaris"  som jag hämtat i skogen, den var pytte liten då, ett litet sidokott bara, det var för ca 12 år sedan.
Idag är den 4-4,5 meter hög och blommar sååå fint. (kan bli 7 meter hög) Jag har bara klippt bort alla kvistar och blad längst ner, för att få lite mera plats för växter nere på marken, den har blivit som uppstammad. Jag har inte klippt i den på alla år den har fått växa fritt som den vill. Syrener ska vara mycket tåliga och man kan beskära den hårt om man vill. Jämnar man den vid marken skjuter den massor med sidoskott, och blir tät och fin om det är vad man vill ha...

Klipper man bort alla utblommade blommor, ger man mera kraft till plantan, till att blomma mera nästa år. Det har jag aldrig gjort, för jag når inte, men det går bra ändå =).

Tyvärr ville inte solen skina då jag tog kortet


Här sken solen och det blev lite ljust...
jag måste träna lite på att ta kort =)

Men blommorna är ljuvliga =)
Problemet med att ha en syren på så liten yta som jag har, är att den ger massor med skugga...
jag har i många år tänkt att beskära den men jag vågar inte =)
få se om jag vågar i år...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10