söndag 19 september 2010

Höst-röjet fortsätter

September har ju inte bjudit på så fint väder... inte när jag har varit ledig i allafall!
Dessa bilder är ifrån den 17 september då jag hade en ledig fredag... jobbar i helgen.

Höst röjet i växthuset fortsatte...
Tomaterna på högersida i växthuset fick jag äntligen bort, dom var så fyllda med vitaflygare att det var äckligt!
Jag lät paprikorna stå kvar, dom ska jag kruka en dag och försöka övervintra i boden.
Jag har inte bestämt mig än om jag ska sätta upp bubbelplasten, jag tänker inte ha värme på i vinter men jag vill kunna starta upp tidigt i vår. Så jag väntar och ser hur det blir med det... om det behövs i vår ser jag då.
Som ni ser på kortet så sparde jag en tomat...



... den var på rymmen =) Sungold heter tomaten, med små söta tomater min favorit för i år, den får sitta kvar ett tag så jag kanske kan få några frukter till =)


ÄNTLIGEN
Min första passionblomma. Jag satte en liten överlevare i jorden i våras och den har vuxit runt dörren, ett par meter lång har rankan blivit och nu först blommar den.



Tomaterna på friland växer på bra =)
dom har gett mera tomater än vad dom i växthuset har gjort.
I växthuset fick jag ju något djur som åt upp dom men på friland har dom klarat sig från ohyra.



Shaggy är för skön... hans lilla hylla var täckt av tomater, han stog nedanför och gnällde som han kan göra, så jag tog bort dom. I stället för att lägga sig på sitt älsklings ställe hoppa han upp i rabatten =)



Han sa: Här ligger jag bra... härifrån kan jag hålla koll.



Salladen har vuxit färdigt =) Nu ska allt bort så jag kan sätta morot. Moroten jag satte i år nere på lotten blev färdig så sent tycker jag, i år tänker jag höstså dom hemma på tomten, så man kan gå ut och plocka när man vill ha, att ha dom på lotten var ingen hitt, jag vill kunna gå ut och ta en då jag är sugen och inte behöva sätta mig i bilen för en morot!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10