måndag 29 mars 2010

Jag vill börja kompostera...

Vilket är det snabbaste sättet?? jag har farit runt på nätet nu och hittat lite matnyttigt. :)

Först... Hur lång tid tar det? på plantagens hemsida hitta jag
I en öppen kompost tar processen ca 3 år innan du har färdig jord.
I en traditionell icke-isolerad behållare tar processen ca 2 år.
I en isolerad behållare kan du under optimala förhållanden få färdig jord på 5–6 månader.

-Då är det en isolerad behållare som gäller för mig för jag vill ju ha ny kompostjord varje år...

Sen var det hur man skulle göra med matresterna... så det går fort det oxå.
Då hitta jag en sida om bokashi Det går ut på att man samlar matresterna i en hink inomhus och blandar ner Bokashiströ.


Nu måste jag bara klura ut vad Bokashiströ kan vara?? jag vill inte lägga ut en massa pengar på detta, kan någon hjälpa mig??? vet ni vad det innehåller kan jag skaffa "strö" på annat håll än via denna hemsida, deras strö kostar lite väll mycke tycker jag. Ska ta en sväng till plantagen och se vad dom har...


Jag tänkte prova med det här... Här hitta jag infon
Man tar två hinkar och ett tätsitande lock, i den ena hinken borrar man en massa hål i botten, som man sen ställer i den andra hinken. Det måste vara tätt mellan hinkarna, ingen luft får komma in.
Här i ska matresterna ligga i minst två veckor innan man lägger dom på komposten.

Nu har jag skaffat mig kundskapen :) och två hinkar med lock...

... nu är det bara att börja :)

1 kommentar:

  1. Jag köpte en extraisolerad varmkompost första året vi bodde här (knappt två år sedan). Så här funkar det hos oss...

    Ska man slänga matavfall så måste man anmäla/registrera komposten hos kommunen. Vi har sedan dess komposterat allt organiskt material och har också anmält det till SRV (sophämtningen) så där har vi rabatt tack vare komposteringen.

    I början köpte jag kompostströ men sen fick sambon en hel säck med sågspån från jobbet, fungerar precis lika bra. Varje gång vi fyller på med rester så strör vi över lite spån. Och viktikt, BLANDA, så att luft kommer in och det inte blir för kompakt! Blir det för torrt - vattna, blir det för blött - i med mer strö, äggkartong el liknande.

    Äggkartonger river vi innan vi kastar i dem. Lite tidningspapper och oblekt torkypapper åker också i då och då.

    Än så länge har vi inte tömt komposten någon gång eftersom det sjunker ihop så mycket när de små liven jobbat färdigt. Förra vintern, liksom denna, ligger det mycket som inte hunnit bearbetas men så fort värmen kommer tillbaka så sjunker det snabbt ihop igen. Trots dubbelisolerad och välblandad kompost så har vår frusit, men kanske inte så hårt som den annars skulle gjort.

    I år räknar jag med att för första gången kunna använda en del av innehållet.

    Lycka till med komposteringen!

    Kram Mia

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10